Sunday, April 10, 2016

KAEDAH PERUBATAN ILAHIYAH DAN NABAWIYAH

                       
 "Dan tuhanmu mewahyukan kepada lebah: Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, dipohon-pohon kayu dan di tempat-tempat yang dibuat manusia, kemudian makanlah darisetiap jenis buah buahan dan ikutlah jalan Tuhanmu yang telah dipermudahkan bagimu. dari perut lebah itu, keluar minuman (madu) yang bermacam macam warnanya, di dalamnyaterdapat penawar yang menyembuhkan penyakit manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu,terdapat tanda-tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang berfikir"
                                                                                                              (Surah An-Nahlu ayat 68-69)

Dalam usaha mencegah dan menyembuhkan sesuatu penyakit, Rasulullah S.A.W menganjurkan untuk meminum madu dan mengambil ubat ubatan semulajadi.Pengambilan madu lebah sebagai ubat menunjukkan pentingnya ubat-ubatansemulajadi. tujuannya adalah untuk mengembalikan kekuatan fitrah (sistem imunisasi) dan keseimbangan hormon pada tubuh manusia.

Rasulullah S.A.W bersabda:
"penyembuhan dapat diperoleh dengan 3 cara, minum madu, berbekam dan besi panas (kay), dan aku tidak menganjurkan umatku melakukan penyembuhan dengan besi panas".



Di Pusat rawatan kami, setiap pesakit yang melakukan khidmat rawatan bekam akan diberikan 1 stick madu untuk meningkatkan sistem imunisasi ke tahap maksimum. Proses ini dinamakan sebagai 4R iaitu:
1. Realease (mengeluarkan)
2. Relax (merehatkan)
3. regeneration (mengganti dan memulihkan)
4. Refunction (berfungsi kembali)

Untuk khidmat rawatan bekam di Pusat ini hubungi:
017-2092307 Us. Aswat
017-6845026 Pn. Mimi


# Jom Bekam sihat dengan Sunnah


No comments:

Post a Comment